Frustration, ditt namn är Telia

Gaah. Jag blir knäpp! Först kommer Telia (som enligt maffians metod om ett erbjudande man inte kan tacka nej till, eftersom dom har monopol på kopparanslutningen) med en offert på 7.000 på att koppla in vår telefon - som redan är inkopplad, sladden är indragen i huset och allt.

För övrigt skickar dom en offert på Telia Bas, alltså vanlig gammal telefoni, inte det Triple Play-abonnemanget jag ville ha (alltså IP-telefoni via ADSL) + att dom ville ha 975 spänn i anslutningsavgift. Nu verkar det som om en annan kundtjänst på Telia säger att det där med den extra anslutningsavgiften på nästan en tusenlapp inte skall behöva betalas ändå... Men det får vi väl se. Sen kunde dom fö inte garantera att det jag beställer av dem kommer funka heller, "det garanterar vi inte, men troligen kommer det funka, vi ser att det fungerar för grannarna." I shit you not - exakt så sa kundtjänstpersonen!

Nåväl, jag undrade om allt var klart nu då mao, med IP-telefonin och allt, men nej. Jag var tvungen att återkomma och beställa abonnemanget igen när dom (själva) hade gjort klart inkopplingen (som redan är färdig)... De räknar med att det tar 6 veckor att göra den inkoppling (som redan är klar) och sen minst två veckor efter det för att koppla in bredbandsabonnemanget... Så, det kommer ta minst två månader innan vi får telefon, bredand och TV. Gaah, som sagt.

/Rasmus

Kommentarer
Postat av: Mattias

Men måste ni ha fast telefon? Jag skulle skita i det om jag var du. Finns det ingen annan vettig bredbandslösning, typ en trådlös router hos den pensionerade grannen med snösläden?

2009-03-24 @ 10:22:47
Postat av: Rasmus

Vi behöver absolut en fast lina! En 3G-uppkoppling räcker inte till den nätverkstrafiken vi använder, varken i hastighet eller i trafikkapacitet. Själva telefonin är väl mest en bonus, vi kommer ju använda bredbandet för vår IP-telefoni... Förutom bredbandet och telefonin kommer vi även använda linan till IP-TV!



Idealet hade ju varit en fiberanslutning istället för kopparen, men tyvärr finns det ingen anslutning till det på vår tomt - närmaste anslutning är hos grannen, och det är kanske ingen bra start på grannsämjan och börja kräva att gräva upp deras gräsmatta!

2009-03-24 @ 10:31:27
Postat av: Niclas

Grannen kanske gräver upp sin matta med glädje - om du ger han typ....öööhhhh....en back öl?

2009-03-24 @ 13:03:58
Postat av: Johanna

Fan va sugigt krångligt allt ska va jämt! Själv stör jag mig på den superfula furuhylla som tanterna som bodde här före oss har skruvat upp i badrummet. Vår bovärd anser att vi inte får göra fler hål i kaklet och det är grymt svårt att hitta en hylla som stämmer med dom gamla hålen!! Störigt!

2009-03-24 @ 23:55:09
Postat av: Niclas

Går det inte att slipa och sedan betsa?

2009-03-25 @ 07:16:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0