Läser Allt om trädgård på rasterna...

Nu står det inte på, snart är våren här! Bara januari, februari, mars och april kvar. Sedan borde det väl vara dags att så gräsmatta och anlägga trädgård kring Rommevillan.

Tydligen finns det personer som tycker att det inte ska blomma så värst mycket i trädgårdar, och om det ändå ska det så ska blommorna vara diskret vita. Det tycker förstås inte jag, för min del kan det gärna blomma i regnbågens alla färger. Men visst finns det många fina vita blommor! Här är några exempel på buskar/blommor som jag kan tänka mig.

Från vänster: Jasmine (en buske som kan bli riktigt stor, doftar alldeles underbart!), pion (lite som en buske också, blommorna är som stora bolla, doftar också väldigt trevligt), vit förgätmigej (små, små, söta blommor som man kan låta växa lite här och där).

Raden nedanför: Vit syrén, vita löjtnantshjärtan och knallröd vallmo (för en gotländsk touch på trädgården).




/Sarah


Kommentarer
Postat av: Rasmus

Jättefina allihop!

2009-01-26 @ 14:59:51
Postat av: Cissi

Jag gillar tusenskönor, kanske tack vare namnet, men de små raringarna kanske räknas som ogräs.



Annars vore en syrénberså härlig, en där man kan sitta och surpla hemmagjord jordgubbssaft från gubbarna som frodas i det egna jordgubbslandet (så nära Eden man kan komma according to me).

2009-01-26 @ 21:44:28
Postat av: Sarah

Tusenskönor är jättefina! Sånna vill jag ha i gräsmattan. Och varför inte ett jordgubbsland och en syrénberså!

2009-01-27 @ 07:16:06
Postat av: Mia

Vilken fin blogg,vi har själva köpt ett gammalt hus o håller på att renovera det. Jag gillar vita,rosa o violetta blommor, har många pioner,samt chersminer

Hittade hit f. att blogg.se visade en kommentar i kommentarsfältet. Ha en bra dag

2009-01-27 @ 07:26:12
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Jojo

Jag tycker verkligen om de där knarkblommorna; vallmo. Superfina! Annars gillar jag äppelträd i trädgårdar. de är ju fina när de blommar och sen kan ni göra äppelpaj i stora lass till hösten:P

2009-01-27 @ 09:22:33
Postat av: Sarah

Äppelträd kan det mycket väl tänkas bli något! Äppelpaj är ju mumsigt och även hemgjort äppelmos...



Hallonbuskar och björnbärsbuskar vore inte så dumt det heller. Smultron... och en liten kryddhörna. Sockerärtor kanske. Tips på andra lättodlade saker man kan äta?

2009-01-27 @ 09:29:45
Postat av: Rasmus

Gräslök.

2009-01-27 @ 10:31:36
Postat av: Sarah

Gräslök räknas in i kryddhörnan!

2009-01-27 @ 11:18:04
Postat av: Rasmus

Typiskt, jag som trodde jag kunde bidra med något!

2009-01-27 @ 11:18:50
Postat av: Sarah

Jomen absolut, ett bidrag till vad som ska ingå i kryddhörnan! Jag skulle dessutom gärna odla kryddväxter inomhus, i köksfönstret. Gräslök, basilika och nåt mer.

2009-01-27 @ 11:50:29
Postat av: Jojo

Varför inte ett jordgubbsland!? Smarrigt värre!

2009-01-27 @ 11:56:07
Postat av: Sarah

Tror det kan bli lite smetigt med ett helt jordgubbsland i köket. Herr Katt kanske skulle tro att det var en stor låda för honom att uträtta behov och krafsa i...

2009-01-27 @ 11:58:27
Postat av: Anonym

Hehe, jag menade i trädgården. Men visst vore det najs att kunna plocka lite jordgubbar inomhus också, när man kände för det sådär...

2009-01-27 @ 18:01:13
Postat av: Sarah

Någon form av jordgubbsodling vore trevligt! Men det får bli utomhus. I krukor eller land!

2009-01-28 @ 09:13:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0