Soffunderingar

Tanken på vilken soffa (eller soffgrupp) vi skall ha i vardagsrummet skaver i skallen på mig. En tanke är ju att köpa något lågt, platt och snyggt - i stil med Sarahs på utgåeende Kramfors eller satsa på något i samma stil som min soffa, inte lika snygg men ruskigt mycket skönare! Läder eller tyg? Färg? Svårt som tusan. Vi hänger ju rätt mycket i soffan så det känns som ett rätt viktigt beslut...

Några grundkrav och tankar från min sida:

1) Komfort. (Prio ett i min bok just nu.) Jag vill ha en SKÖN soffa, den skall funka att sitta i och ligga i utan att man måste fylla upp den med kuddar eller liknande.

2) Färg. Den måste funka ihop med ekgolvet, tapeterna och resterande möblemang (dvs vitt och metall), vilket i mitt huvud landar någonstans i trakterna kring, svart, brun, grå eller något i stil som sand/beige. Vitt är fint men inte någon bra kamrat till mörkblå jeans tex.

3) Material. Skinn är skönare att sitta på tycker jag. Lätt att torka rent om man skulle spilla något också... Vad gäller skinn tror jag på antingen sandbeige/krämvitt eller svart. Tyg funkar bäst i mellantoner som grå, mellanbrun eller beige. Allt för mörka tyg drar åt sig damm som bara den. Eller ja, dammet syns i alla fall mer.

4) Konfiguration. Jag känner att en tresits, en tvåsits och en najs fåtölj vore optimalt. Skönt för filmkvällarna men ändå tillräckligt för att kunna funka när man har besök... Att bara ha en divansoffa och inget mer funkar bra när man är ensamma hemma men kanske lite sämre annars - plus att vardagsrummet är stort som en kyrksal så... Två soffor och en fåtölj borde bli bra.

5) Stil. Här börjar det bli spretigare... De allra skönaste sofforna är oftast inte de allra snyggaste...

/Rasmus


Kommentarer
Postat av: Jojo

Visst är komfort viktigt, men inte sååå viktigt att man kan kan ha en hur ful soffa som helst... För visst är det så att de bekvämaste också är de fulaste.

Personligen tycker jag, som bekant, att soffor i Howard-serien är den perfekta kombinationen av bekvämlighet och snygghet. De passar in i alla miljöer och stilar. Jag hoppas kunna demonstrera detta i nästa vecka, om vi har turen att få våra nyinköpa godingar då.

2009-01-23 @ 09:24:09
Postat av: Rasmus

Nej, inte hur ful som helst så klart. Jag gillar också Howardsoffor, jättefina!



För mig ÄR dock komforten viktigt som fan. En oskön soffa kommer inte funka för mig, Sarah har lite högre okomforttolerans än jag. Vi får se vad det blir för något till slut... Är rädd för att detta kommer bli den största (alternativt den enda stora) fajten mellan oss vad gäller inredningen.



Läskigt!

2009-01-23 @ 10:15:34
Postat av: Sarah

Nej, jag har inte högre okomforttolerans. Vi tycker väl helt enkelt olika om vad som är obekvämt resp. bekvämt.

2009-01-23 @ 11:02:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0